Deci, recunoastem ca reclama mascata e un fenomen general in blogosfera… Urmeaza „discutiile sponsorizate”

sadPunct ochit, punct lovit. Un post (va rog sa observati ca nu-mi permit sa ii spun „articol”, asa cum multi bloggeri isi autointituleaza posturile) catalogat „prea prost pentru a merita reactii”, a starnit, totusi, destule reactii.

Mai mult, nu doar reactiile, ci (pseudo)argumentele aduse impotriva, arata ca da, vorbim de un fenomen general, care mai si sufera mutatii horror.

Dar, sa le luam pe rand, nu inainte insa de a va da dreptate celor care mi-ati atras atentia ca, daca te bagi in troaca… In fine, asta e, call me Peter Schmeichel de la Meserii Murdare si let’s get on with it.

– într-un post care se vrea „subtil si ironic” (judecati voi daca are vreo legatura cu cele doua calitati), Costin Cocioaba sugereaza ca blogosfera „se cerne” si, vezi doamne, de ce sa-i mai cerem sa se cearna daca se cerne. Din pacate, asa cum se vede din comentariile la post, se cerne neghina de grau si nu invers. Basca ca e contrazis in aceleasi comentarii chiar de colegul de breasla intr-ale agentiilor interactive, Cristi Manafu: „stai aproape, sa vezi cate campanii pe conversatii sponsorizate vor veni.”

– Alex Negrea incearca o logica pe care nu o inteleg. Nu e vorba de a „generaliza la nesfarsit”, ci de faptul ca reclama mascata pe bloguri e (sau e pe cale sa devina) un fenomen general. Punct.

– Radu Dumitru, care personal mi-e simpatic si e unul din bloggerii ok, schimba macazul si vrea sa arate ce puhoi de lume face cumparaturi in urma promovarii de produse pe bloguri – deci ar fi un argument sanatos pentru companii sa continue sa de bani bloggerilor pentru asa ceva. Desigur, uita sa precizeze ca vorbim de reclama mascata.

– Cristi Manafu incearca sa ii tina isonul si, ok, hai sa-i facem pe plac, sa zicem ca nu vorbim de reclama mascata. La aceeasi intrebare, dar pusa si mai edificator – „tu ce ai cumparat DE PE bloguri?”, raspunsurile majoritare au fost: „mi-am cumparat in urma unui click pe banner, a unei recenzii (de pe bloguri de specialitate, ba chiar cineva se intreba daca Engadget, Gizmodo, The Verge sunt considerate bloguri). Deci, fail – imi intaresc parerea ca advertorialele mascate insulta inteligenta cititorului/potentialui client.

De retinut insa ca Cristi Manafu ne subliniaza ca blogurile sunt un loc de unde cumperi produse… Deci, nu media (online, social), ci, in opinia lui, un fel de intermediari de vanzari.

Cristi nu poate, sau nu vrea, de cand il stiu – de la vechiul Biz, la noul Biz, in online, pe bloguri, la agentia lui – sa inteleaga ca media nu vinde (sau nu ar trebui sa vanda) produsele altora, ci propriile produse.

Or publicatiile nu sunt agenti de vanzari, ci pun la dispozitia companiilor un spatiu publicitar, de unde fiecare vinde, sau nu, dupa abilitatile lui de vanzator, nu ale mele, ca publisher (discutam mai pe larg, cu proxima ocazie, despre cum au trecut publicatiile de la vanzarea de continut la vanzarea de produse, si de ce a ucis asta mass media).

– Cea mai ciudata (si diversonista) abordare o are Vali Petcu (fost Zoso, proaspat „pro-blogger” wannabe cu zerostiri.ro si proaspat redevenit zoso dupa ce campania de deviere de trafic catre Zero Stiri s-a terminat). Admite ca reclama mascata e un fenomen, dar ma intreaba de ce ma deranjeaza si, mai ales, imi sugereaza sa rup relatiile cu companiile care practica asa ceva, altfel sunt un las.

Din pacate, once a Zoso, always a Zoso, nu cred ca Vali Petcu ar fi in masura sa vorbeasca despre subiect, oricat de pocait ar fi devenit. Nu cred ca trantitul usii in nas rezolva problemele. De ce ma deranjeaza ce fac altii? Pentru ca ne afecteaza pe toti (revin mai jos), argument mai simplu de atat numai sa nu vrei nu accepţi.

– in fine, Sebastian Bargau, zis Vis Urat, care e chiar mai mult decat atat (nu l-am citit in viata mea, am vazut doar ca il recomanda Tudor Galos de la Microsoft)… despre care n-am ce sa zic, se recomanda singur, cu un autentic talent blogăricesc.

Nu articolele in sine insa, ci comentariile si reactiile ulterioare (inclusiv pe Facebook) ma fac sa cred ca am dreptate si trebuie sa mergem mai departe.

Mai intai, daca bloggerii se autointituleaza „the new media”, atunci sa joace dupa regulile media.

Ei au tipat ca presa scrisa moare si bloggerii devin noua presa online, nu? Cand i-a frecat grija de soarta presei, isi arogau tot dreptul pe care il refuza acum celor care se arata ingrijorati de porcariile lor din online. Fratilor, ce-i jalnica asta adunatura desprinsa din fabulele lui La Fontaine? Unii sunt mai egali si mai liberi in exprimare decat altii?

Sau, daca blogurile sunt ceea ce sunt – jurnale online cu atitudini, pareri si trairi personale – atunci sa nu amestecam lucrurile si sa ne vedem lungul nasului. Nu orice pustoaica sau pusti care tine un jurnal la 14 ani ajunge memorialist.

Iata ca internetul iti da libertatea de a afirma orice, tehnicile SEO posibilitatea de a strange trafic, nu insa si logica si talentul de a insira idei coerente pentru cititori…

O alta reactie a fost tehnica aruncarii batistei pe tambal. Oamenii care au inteles ca vorbim de spaga ordinara, s-au grabit sa spuna: Birzoi generalizeaza, sunt doar cazuri izolate. Alex Negrea e unul din exponentii ideii, dar, din pacate pentru el, a apasat cam mult pe acceleratie si a alunecat pe un teren pe care nu-l stapaneste deloc.

Sa ceri creierului sa nu mai faca generalizari e ca si cum i-ai cere sa se opreasca (ceea ce n-ar fi de mirare in unele cazuri, precum se vede). Inductia (sa duci un rationament de la particular la general) e un operator logic frecvent, de care multi bloggeri ma indoiesc sa fi auzit.

Rolul generalizarii este tocmai acela de a sublinia un fenomen general, sau pe cale de generalizare (scuzati truismul, dar trebuie sa pun informatia si sub o forma digerabila de catre unii „interlocutori” din ulterioarele comentarii). Pe de alta parte, are rolul de a forta (auto)delimitarea celor care nu vor sa fie luati de valul general.

Dar de unde ne dam noi seama ca vorbim aici de un fenomen general? Pai, in primul rand, chiar din reactia bloggerilor si a agentiilor vizate si vinovate de asemenea practici. „Nu intelegi noile tehnologii si comportamente” imi zice Alex Negrea, blogger si social media specialist al BCR. Trec peste faptul ca e vorba de „tehnici” si nu „tehnologii”…

Faptul ca el, ca si Costin, ca si Manafu, ca si multi bloggeri care au comentat tema, au incercat si varianta de argument ca avem de-a face cu ceva normal, inseamna ca se practica pe scara larga sau tinde sa devina practica generala (altfel nu ar fi „norma”, „normal”, nu?).

De ce ma deranjeaza? Nu e nicio dezamagire (cum il incearca pe colegul Victor), ci faptul ca, si daca n-ar fi un fenomen generalizat „it takes one bad apple to spoile the whole damn bunch” (de la un mar se strica toata gramada). E instinct de conservare.

Dar, daca ar fi un mar sau doar cateva mere, ar fi simplu de (auto)eliminat. Faptul ca e (sau tinde sa devina) un fenomen general necesita un efort ceva mai mare.

Nu m-ar deranja daca, presupunand prin absurd, am ramane singurii care nu fac reclama mascata, cu conditia sa mai ramana bani si reclama „pe fata” prin piata (altfel, tragem oblonul si ne ducem la pescuit). Dar, sa o stim si noi, cu totii, da? Si sa ne asumam toti ca am pus osul la stagnarea pietei de publicitate online pe ultimul loc din Europa.

Nu insist mai mult, cititorii mei mai vechi (unora stiu sigur ca acum le-am facut eu „cunostinta”, din pacate, cu unii bloggeri mentionati aici), mai inteligenti decat ai lor, s-ar simti jigniti sa le tot explic de ce reclama mascata e un lucru nasol rau.

In fine, Cristi Manafu incearca un ultim argument: „din pacate, campaniile pe bloguri vor ramane. Stiu deja bloguri care vor fi in curand sold-out pe display. Si stai aproape, sa vezi cate campanii pe conversatii sponsorizate vor veni.”

Cristi, nu fa pe niznaiul, repet, nu e vorba de display, (ba chiar invitam in finalul postului la mai mult display ad) ci de bani negri (da, pentru zile albe pentru multi bloggeri, ceea ce e si mai de condamnat, am zis). Nu pot sa nu remarc insa atat „din pacate” ala, cat si finalul…

Ne pregatim asadar de o invazie si a comentariilor platite si, mai mult decat atat, a bloggerilor platiti sa canalizeze discutiile catre interesele unor companii? Pana acum, oamenii din PR cu care am discutat asta mi-au spus ca nu au facut si nu vor face asa ceva. Dar Cristi stie…

N-ar fi prima data cand una zicem si alta papam…

43 thoughts on “Deci, recunoastem ca reclama mascata e un fenomen general in blogosfera… Urmeaza „discutiile sponsorizate”

  • nu văd nicăieri să îţi ceri scuze pentru rahatul mâncat cu “traficul blogurilor vine in majoritate din google”. nicăieri.

    pur şi simplu nu vrei să înţelegi nişte lucruri (unul din ele că nu te pricepi foarte bine la ce spui) şi o ţii pe a ta, că poate celălalt cedează primul.

    • LOL! nu ma astept ca tocmai tu sa cedezi, doamne fereste! ti-am cerut scuze ca am zis „google” strict in cazul tau, trebuia sa zic „trafic indirect”. in rest n-am de ce sa cer scuze, stii bine cum stau lucrurile.
      cred ca rahat mananca cel care ii acuza pe altii de ceea ce face chiar el.
      ultima data cand am verificat ma pricepeam mult mai bine decat tine cu ce se mananca media. insa ai dreptate, la smecherii online nu ma pricep si nici nu ma intereseaza.

      • I seerhcad a bunch of sites and this was the best.

      • It’s not exactly Chobani…but the same people own both but I think technically they’re different companies. It’s really good too – the best feta I’ve had.

      • When the time comes, *we* won’t be doing those things. *They* will.And they will be doing these things equally to *us.*Such Armageddon thinking helps no one. As for deporting all the Muslims…get real. Many are American citizens of several generations. Their industry conttributes much to the country.BTW, #6 is just what bin Laden uses as his form before attacking: warn them and then go in. Jeez. This is pornographically violent and ill-considered. I’m sorry it was posted.

      • your card is so beautiful Bev, I love your colouring and the pretty doily and lace along with the strawberry charm just lift it all to a special level – fabulous! hugs, annie x

  • hai să demontăm un pic tâmpeniile debitate.

    “majoritatea traficului vine din google…deci cititorii nu au ce citi”
    chestia asta e o tâmpenie cruntă şi sinistră. daca te uiţi un pic pe majoritatea blogurilor, optimizarea e minimală. bine, pentru asta trebuie să inveţi ce e aia opritizare şi unde să te uiţi.

    “ultima data cand am verificat ma pricepeam mult mai bine decat tine cu ce se mananca media”
    aici îmi permit să te corectez şi o fac cu un exemplu. ştii cine e john dvorak? mike arrington? robert scoble? sunt nişte băieţi care se pricep la IT atât de mult încât au devenit nişte branduri. lumea intră pe siteurile unde scriu aceştia pentru ei. vali bârzoi nu e printre cei mai cunoscuţi jurnalişti de it, el practic nu există decât în mica noastră piaţă de oameni care se pricep la IT. vali bârzoi n-a avut niciodată opinii sau articole de care lumea să ţină cont sau să zică “bă, ce bine le zice ăsta”. şi aici e problema, că unii dintre voi aveaţi impresia că voi sunteţi nişte nume care vor atrage trafic şi valoare, dar in afara de nişte piarişti nimeni nu intră pe bcover pentru că acolo scrie tipul ăla cu păreri mişto. de aceea fraza asta
    “unora stiu sigur ca acum le-am facut eu „cunostinta”, din pacate, cu unii bloggeri mentionati aici”
    e foarte amuzantă. şi e normal să fie aşa, laţul se strânge, iar nişte oameni care şi-au cladit nişte castele mai înalte decât tine sunt numai buni de scuipat, chiar dacă scuipatul e hilar şi incoerent. continuă să traduci ştiri si comunicate, asta ai făcut de 14 ani, lasă experienţa media şi new media pe seama altora. serios.

    uite, pune pe cineva să iti explice corelaţia dintre încărcarea grea a siteului de ştiri traduse şi comunicate techcover.ro şi ce se vede aici: http://i.imgur.com/08hgS.png

    după care pune pe cineva care are experienţă să îţi explice cum deprinderea de a cumpăra ziarul dimineaţa seamănă cu deprinderea de a băga in bookmark un blog şi apoi de a intra din acel blog pe altele.

    în final, fă o şedinţă de sumar la business/techcover şi intreabă-te de ce alergaţi ca fraierii după aceleaşi ştiri după care aleargă toată lumea şi cum nu veţi putea niciodată ajunge să faceţi bani cu aceeaşi marfă pe care o au toţi şi de ce bloggerii au reuşit să facă asta.

    şi da, eu îmi păstrez părerea că eşti laş şi că un om cu principii ar fi refuzat să lucreze cu companii pe care le deconsideră. chiar dacă arde la buzunar. aşa fac bărbaţii. chiţibuşii…

    • iata cum fiecare pasare pe limba ei piere!
      de acord, se strane latul, dar am impresia ca nu vezi in jurul cui. iar aia cu castelele asae. doar ca sunt castele de nisip, sau de carti de joc. se prabusesc singure, fara sa suflu eu prea tare.
      nu ma obosesc sa raspund la aia cu „vali bârzoi nu e printre cei mai cunoscuţi jurnalişti de it”.
      Victor, omul de la butoane are mai mult decat suficienta experienta sa iti explice ca bati campii cu incarcarea si articolele. sigur, ca habar n-ai care e diferenta dintre un post de blog si un articol, asta e altceva. sau de ce si Engadget, de exemplu (nu stiu daca ai auzit de ei – ca sa iti raspund cu aceeasi ironie de 3 lei) pun si comunicatele de presa dupa articol…
      in rest, eu am invatat la scoala sa respect si parereile cu care nu sunt de acord. un om cu principii, presum mai sus-semnatul, nu face reclama mascata. chiar daca doare la buzunar. asa, barbateste, in viata reala, nu doar in posturi si comentarii.

  • @Vali Petcu: Vreau doar să zic ceva legat de faza „cu timpii de încărcare“. Este o chestie discutată și asumată care va fi contrabalansată printr-un server mai puternic mai încolo (dacă vom considera necesar).

    Adică (dacă îmi este permis) uneori nu tot ce crezi tu că sunt greșeli sunt și greșeli. S-a sacrificat ceva pentru a câștiga altceva. Nu Vali Petcu nu bate câmpii cum zice Vali Bîrzoi (cu î din i) ci doar are păreri diferite.

    Desigur tu poți susține că este o tâmpenie, dar avem dreptul la liberă alegere.

    Tot nu reușim să trecem de: băi proștilor nu știți să faceți un site, vai muriți de foame, fazele care mergeau pe print nu merg pe online șamd. O luăm de peste gard și o aruncăm hăt peste alt gard (mâța moartă din ambele ogrăzi).

    Cred (umil) că mă pricep cât de cât, dar nu trebuie să mă laud cu asta nu? Explic în particular dacă trebuie.

    Și hai să o lăsăm moartă, mai ales tu Vali Bîrzoi pentru că în loc de discuții ajungem să înjurăm fiecare pe limba noastră, iar asta este un fel de țigăneală.

    • Victor, zoso e un diversionist care se crede bun la manipulari si a fost o incercare de a devia aiurea discutia de la musca de pe caciula, nimic mai mult.
      In rest, nu sunt atat de umil pe cat esti tu ca sa nu reactionez la prostii.

  • n-ai fi ieşit la atac dacă nu se strângea in jurul businessului tău. e ca şi cum eu m-aş apuca să il injur din senin pe tuor galoş. motivele alea in jurul cărora dansezi sunt eviente.

    nu trebuie să te oboseşti, iti mai explic eu o dată ce voiam să zic, dacă din prima n-ai inteles. mă refeream la opinie respectată. da, eşti cunoscut, dar eu nu ştiu nici un articol de-al tău care să-mi fi rămas în minte. mi-au rămas unele de la seceleanu şi unele de la costin ionescu de la hotnews.

    n-are a face incărcarea cu comunicatul de presă după. iar ratezi subiectul.

    bărbăteşte ai scris şi de companii aici. le-ai rupt! ia să vedem ce scria atunci vali bârzoi, un jurnalist de IT de la Capital:

    “Nu e vorba de nume, ci de principii, nu ma intereseaza polemici eterne, de aia n-am dat nume. Se numeste a scrie printre randuri si e o tehnica misto. Se invata la scoala.”

    🙂

    • zoso, e vina ta ca nu citesti, nu a mea. iar ce iti ramane tie in minte si ce nu, iar e strict problema ta. poate ca ma cauti in alta parte. nu mai scriu la Capital de peste 2 ani.
      daca ai ceva de comentat legat de subiect, discutam, daca continui trollingul pe langa, ai tot spatiul la dispozitie, dar nu ma mai obosesc sa-ti raspund.

  • victor

    nu trebuie să imi explici mie faza cu incărcarea. eu ştiu de ce se incarcă greu.

    “Tot nu reuşim să trecem de: băi proştilor nu ştiţi să faceţi un site, vai muriţi de foame, fazele care mergeau pe print nu merg pe online şamd.”
    sorry, omul insistă să arunce cu rahat, nu imi stă in fire să nu fac nimic pe tema asta.

    “Cred (umil) că mă pricep cât de cât, dar nu trebuie să mă laud cu asta nu? Explic în particular dacă trebuie.”
    vag am impresia că nu te pricepi. altfel nu l-ai lăsa pe colegul tău să bată câmpii şi i-ai explica zonele unde nu trebuie să se bage. eventual să explici tuturor ce e aia content marketing şi cum se scrie un titlu pe online pentru a atrage şi a se diferenţia de restul care au aceeaşi ştire. după care să treceţi la chestii mai grele şi cu adevărat nasoale: opinia.

  • Vali, cat timp am stat in afara oricarui contact cu brandurile, aveam anumite pareri. Credeam ca lucrurile se fac intr-un anumit fel. Cand am ajuns sa primesc propuneri de la diferite companii, am vazut ca lucrurile nu stau chiar asa cum credeam.

    Nu ca m-as fi vandut, din fericire muncesc intr-un domeniu care imi place asa ca accept doar campaniile care imi plac, dar am inteles ca ma bazam pe niste supozitii false. Se vorbeste mult si prost pe tema asta. Si astfel ajungi sa crezi tot felul de bazaconii.

    Sau poate ca n-am ajuns eu la miezul problemei inca 🙂

  • @Vali Petcu: Tu confunzi opinia cu postul pe blog. O fi „new media”, dar un post de o doua fraze in care spui ca politia/compania/guvernul etc. e de „cacat” si dai un link, nu e opinie. E o gluma proasta.

    • vânzarea emag, demisia lui tatomir sau achiziţia 2parale aveau câte două rânduri. la mine le-aţi citit prima oară şi după aia aţi început să sunaţi lumea.

      deci las-o că măcăne.

      • zoso, ai cuvantul meu ca nu la tine le-am citit. ai cuvantul meu ca eu nu te citesc deloc, cu exeptia situatiilor cand imi vine vreun ping-back ca m-ai citat tu, si spre surprinderea ta, multi dintre cititorii mei nu te citesc. deloc.
        ai cuvantul meu ca intotdeauna dau sursa, deci daca le-as fi citit la tine as fi dat sursa. asta nu insemana ca nu le-oi fi dat tu inainte, felicitari, tine-o tot asa. problema nu e unde citesti prima data ci unde crezi ca ceea ce citesti e informatie reala, nu manevra, reclama mascata sau zvon.
        (atentie, vorbesc la modul general).

  • Esti un pic cam inversunat Vali (Petcu) in legatura cu OPINIA „insignifiantului” de Vali (Birzoi). Dar, ma rog, e treaba ta cum vezi lucrurile.
    Ceea ce ma fascineaza e altceva. Cum naiba tu, Alexandru Negrea si altii vedeti parerea lui Vali ca pe un atac la bloguri si nu pe unul la anumite obiceiuri contra naturii de pe bloguri.
    Cine are ceva cu blogurile sau blogerii in general e tembel. La fel de tembel precum blogerii in cautare de awareness ce trag basini in nasul presei care, nu-i asa?, e o curva proasta si analfabeta, plina de redundante…

  • @Vali Petcu: ma refeream la Opinii, pe care tu le-ai adus in discutie. Preluarea 2parale e ok sa aiba doua fraze, dar o „opinie” de doua fraze este doar o parere.

  • şi nu găseşti destule opinii la mine care să depăşească două rânduri?

    • Ba da, dar cam rar!
      Dar nu ma refer numai la tine. Si cred ca nu e nevoie de exemple, stii foarte bine ce spun.

    • If that store wasn't the only place in ChraUaign-pmbana that I could find shoes wide enough for my duck feet, I would stop in on my next ride to the grocery store and let them know they lost a customer with that one.

    • The content :After reading the comments of our previous post, we have decided to only have the Beta Channel 2.0 as a second option. We also will enable the option of reverting and upgrading your YouTube channels. After many complaints about the audio used in your videos, we have decided to disable the copyright claims. We deeply apologise for not knowing what YouTubers want and we will assure you that nothing like this will ever happen again.

    • You do not need to look much further than this web page to see the evidence of the strongest market segment cited in the Synergy Research Group published report of Enterprise Communications. Just look at how many different service providers there are in the side column filled with web banners. Each service no doubt has certain strengths and specialties. Today, there are plenty of different types of services to fit your particular needs.

  • Transformați totul într-o luptă Vali vs. Vali? Ca să traduc, jurnalismul (jurlănismul vorba cuiva) de opinie (ca specie publicistică) este extrem de greu de practicat. Trebuie să fii trecut de o vârstă, să ai peniță (vezi Tudor Arghezi) și o cunoaștere în profunzime a subiectului abordat + multe altele. Nu reușește multora. De fapt nu prea iese, deși avem opinii și pe bloguri și în mass media. Mai găsești prin „22“, prin „România liberă“ șamd. Doar că rar, pentru că este un gen publicistic dificil. Așișderea și reportajul.

  • uite ceva simpatic: după 14 ani de presă şi mai multă experienţă decât min(t)e, nu numai că nu ştie nimeni cine suntem, dar ne şi băgam nasul in seo, timpi de incărcare şi alte asemenea. dap, pare important.

  • am citit. greşeşti la fel de mult şi de curajos.

  • Mda… Din pacate, comentariul de mai sus nu face cinste nimanui. Arata, cel mult, ca nu exista padure fara uscaturi. Scuze, dar o le sterg pe amandoua.

  • aoleu, nu face asta, iar mă porcăie miştodie că il cenzurez.

  • mă gândesc că poate te prinzi, având o vârstă, ca a aproba comentariile unor jeguri care sunt de acord cu tine nu e mereu un lucru bun.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *