Rebranding Cosmote și Romtelecom: T-Mobile în România din septembrie

Sursele mele nu sunt, de data asta (doar) de pe piața telecom, ci mai degrabă dintr-un domeniu care… cum să zic? confecționează „obiecte” promoționale. Având în vedere cantitatea și termenele de livrare, avansez septembrie ca momentul rebrandingului.


La începutul lui 2005, am scris un articol (în ciuda scepticismului redactorului șef de la ZF, Cristi Hostiuc a.k.a. Fini) cum că Vodafone va prelua Connex. Afacerea era „coaptă” și toate „semnele vremii” se îndreptau către acest deznodământ și nu altul.

Acționarul majoritar, TIW, vânduse peste tot pe unde mai avusese operațiuni – și era mai mult un fond de investiții decât un operator telecom; grupul Vodafone era deja acționar minoritar la Connex; operatorul trecuse printr-o perioadă de restructurări și tăieri de costuri (l-au costat chiar pierderea poziției de lider).

Semnele vremii s-au întrunit din nou sub aproape aceleași condiții. Numirea lui Nikolai Beckers la conducerea comună a Romtelecom și Cosmote s-a făcut cu un scop foarte clar, Mission: Fusion.

Probabil că Beckers e cel mai puțin îndrăgit CEO din istoria celor două companii. Dar, omul e profesionist, a venit să facă ce avea de făcut și va pleca. Istoria sa e de manager specializat tocmai pe astfel de restructurări pre sau post achiziție/fuziune.

Neamțul a „tăiat în carne vie” folosind orice metodă de tăiat costurile. De la mici chestii precum retragerea magazinului ClickShop.ro din campaniile online de marketing afiliat, amânarea la limită a plății facturilor sau reducerea la minimum a cheltuielilor cu consumul de energie, de exemplu (cei din Palatul Telefoanelor o știu…), până la ample restructurări interne sau externalizare de servicii.

Semnele sunt clare, dar fuziunea se va dovedi o nucă tare de spart, pentru că la Romtelecom e acționar statul. Iar statul trebuie să-și protejeze interesele, teoretic.

O fuziune Romtelecom – Cosmote, având în vedere dimensiunile noii companii, ar necesita o majorare de capital din partea statului dacă vrea să-și păstreze procentajul de 45.99% deținut în prezent la Romtelecom și în noua companie (se adaugă Cosmote, deci și statul trebuie să adauge ceva în coș).

Dar statul, desigur, n-are bani și probabil nici interes să se împrumute pentru așa ceva în plin an electoral. Și atunci, mai mult ca sigur, negociază vânzarea către Deutsche Telekom a pachetului pe care îl deține, deși mulți ar fi vrut să vadă o listare la bursă.

Dacă negocierile ajung sau au ajuns la un rezultat, e clar de ce se muncește de zor la rebrandingul Romtelecom și Cosmote în T (Romtelecom) T-Mobile (Cosmote) și T-Systems (Romtelecom Business Solutions).

Dacă nu, ce altă metodă mai bună de a grăbi fuziunea decât rebrandingul? Care, în condițiile unei listări, ar fi avantajos chiar statului.

17 thoughts on “Rebranding Cosmote și Romtelecom: T-Mobile în România din septembrie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *